lördag 26 juli 2008

Jordgubbskaka
















Den här fick jag inspiration till kl 8 på morgonen dagen efter kitchen aiden, hade dessutom färska jordgubbar... Och visst hör det sommaren till att äta en hederlig jordgubbskaka?

Bottnen är gjort enligt "Monnies recept" för 4 ägg, dvs 2,4 dl socker och lika mycket mjöl varav hälften är potatismjöl, dessutom 1,5 tsk bakpulver. Kitchen aiden är nog så effektiv att jag inte mer vågar vispa ens lite när jag lagt mjölet i, med handvispen tog jag alltid en snabb sväng på lägsta effekt utan att det blev segt. Bottnen är gräddade i 175 C i ca 40 min.

Fyllningen är
300 g naturellkvarg
2 dl vispgrädde
500 g jordgubbar
2 dl socker
5 gelatinblad i lite vatten

Väldigt enkelt men gott! dekorationerna är färska jordgubbar och mörkchoklad.
Och sen va det nån som måste öva sig på att spritsa grädde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...