onsdag 2 juli 2008

Chokladmuffins

















Första gången flickan får hemgjorda muffins med VETEmjöl. Målet var att göra muffins som man kan bjuda åt gäster och flickan kan äta (och smakar gott). Använde ett vanligt muffinsrecept med 1 ägg som jag ersatte med "NoEgg" och mjölkprodukten ersatte jag med GoGreens vaniljsås. Frostingen är gjord på 1 dl GoGreens vaniljsås och 200 g Brunbergs mintchokladknappar, på samma sätt som jag brukar göra chokladmousse för tårtfyllningar. Kunde tänka mig att GoGreen visp vispar sig bättre, men råkade ha vaniljsås hemma, och den har dessutom mindre bismak tycker jag. Dekorationerna är gjorda i sp.

MUFFINS 12 st:

1,5 dl flytande margarin
4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
100 g mörk mjölkfri choklad (t.ex. Brunberg)
3 msk mjölkfri kakaopulver (t.ex. VanHouten)
1 dl GoGreen vaniljsås
1 dl havremjölk
2 tsk NoEgg
2 msk vatten

Blandade vetemjöl, socker, bakpulver, och hackad choklad i en skål.
Tillsatte margarinet, vaniljsåsen och havremjölken.
Blandade NoEgg och vattnet och vispade, tillsatte blandningen.
Fördelade i formar, gräddade i 200 C i 20 min.

I den här undre varianten har jag använt 2 dl havrevisp istälet för 1 dl vaniljsås och 1 dl havremjölk och dessutom bytt ut mjölkfria chokladen mot DrOetkers choco chips (från bakhyllan) som också är mjölkfria. Choklad bitarna smälter inte utan det blir "chunks" i muffinsen. Glasyren är vatten-florsocker blandning.

3 kommentarer:

  1. Mums, de var nog goda och duger bra att servera åt vem som helst :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Var kan man hitta noegg någonstans?
    och det är helt säkert att ha de i bakningen om man inte tål ägg?
    Hoppas på svar.
    MVH Moa

    SvaraRadera
  3. Hej,
    jag har köpt NoEgg på en internet allergi butik, men jag vet att det finns i en butik i Helsingfors också. I Sverige borde NoEgg finnas i vanlig butik, och på apoteket säljs Loprofin, som fungerar lite liknand men är egentligen menat för personer med njurproblem. Ifall du inte bakar ofta utan ägg så kan du pröva bara lämna bort, eller anv fiberhusk upplöst i vatten.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...