måndag 3 november 2008

My Little Pony (utan gelatin)




















Flickans kusin firar 3 års dagen med My Little Ponny. Kakan är täckt och dekorerad med marsipan, förrutom molnet som är sugarpaste. Den är spacklad med sockerkräm och dekorationskanten är också gjord av färgad sockerkräm, nu med bladtylla och det tycker jag blev riktigt trevligt. Fördelar med denhär dekorationskanten är att den finns där, men det blir inte lika mycket massa som med stjärntylla som jag vanligtvis har använt. Fyllningarna är dajmmousse och kaffemousse. Hästarna har fått lite skimmer spray på sig och 3:an lite glitter pulver...

Dekorationskanten:















Kaffemousse gjorde jag enligt följande recept:
122 g (2 st) Plopp kaffe choklad stänger (från Sverige)
1,3 dl vispgrädde
200g naturell färskost

chokladen smälte jag på svag värme i kastrull med vispgrädden, lät det sedan stå hela ca 6 h i kylskåpet och vispade krämen styv. Därefter tillsatte jag förskosten som gjorde moussen lite mindre söt.

Nu råkade båda fyllningarna bli utan gelatin så den passar också vegetarianer, eller är man vegan då? noll koll på dessa termer...

5 kommentarer:

  1. Jättesöt, härliga färger! Och vi har visst båda kommit på att prova bladtyllen ;-).

    SvaraRadera
  2. Ser att du fått testa på en My Little Pony tårta redan. Fin! Väntar med spänning på vår 4-års tårta ;)

    H. Jessica

    SvaraRadera
  3. Kaffe-moussen låter jättegod, men jag tänkte testa att göra den med laktrits-plopp istället. Blev det mycket kaffesmak med den mängden plopp du använde? Funderar på hur mycket lakritssmak det blir om man använder 122 g plopp. Har du gjort lakrits-ganache nång gång? Skulle vara kul testa att täcka "locket" på en tårta med lakrits. Lakrits är ju himla gott:)

    SvaraRadera
  4. Nej, jag tycker den va ganska svag, men min man tyckte nog det smakade klart kaffe. Om du använder grädde och färskost som jag blir ju andelen plopp inte så stror. Jag har inte gjort lakrits ganache, men vet att det finns många i bloggarna som gjort det (på finska), tror nog det blir bra. :)

    SvaraRadera
  5. Så söt, inte visste jag att my little pony fortsatt fanns men å andra sidan har jag bara en son. Kul tips på kaffemoussen lät som min smak .

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...