torsdag 6 november 2008

Bikaka




















Två arbetskamrater fyllde år och det firades med en bikaka. Färgerna till ära prövade jag äntligen på citron&lakritsfyllning som jag tänkt på länge. Och den var mycket god! :D Biet är gjort i marsipan, de vita delarna och blommorna är sugarpaste. Hade också en dekorationskrans av sockerkräm (som kakan också var spacklad med).

Hämtade inspiration från Kinuskikissa, men ändrade en hel del så jag skriver in recepten här:

Lakritsmousse
12 st kick lakritskarameller
2,5 dl vispgrädde
100 g färskost
3 gelatinblad
1 tsk vaniljsocker

smält karamellerna i 0,5 dl grädde i kastrull, tillsätt de blötlagda gelatinbladen. Vispa upp grädden och färskosten med vaniljsockret. Tillsätt lakritskrämen då den svalnat. Denhär stelande snabbare än de fylningar jag vanligtvis använder.





















Citronmousse:
1 burk citronkvarg
1 burk citronfärskost
1/2 citrons saft
1 dl socker
3 gelatinblad

Smält de blötlagda gelatinbladen i citronsaften. Blanda alla andra ingredienser och tillsätt citronsaften då den svalnat lite.
Mycket fräsch!



4 kommentarer:

  1. Den blev ju söt :). Och fyllningarna låter nog goda, speciellt citronmoussen (jag har lite fördomar mot laktrismousse men kanske det är gott det med ;))

    SvaraRadera
  2. den ser så söt ut!och det låter fantastisk gott!!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad spännande med lakritsfyllning! Det måste provas! Är det alltså små Kicks lakrits du använt? Inte de som är ca 5 cm långa va? Har inte sett att det finns mindre. Kanske en dum fråga... :)

    SvaraRadera
  4. Sussie-de sälj i påse i Finland, det är en nyhet, men jag tycker 3st karameller motsvarar en kick-stång, så om du inte hittar de i påse skulle jag byta ut mängden mot 4 kick stänger :D Lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...