lördag 10 januari 2009

Svartvinbärs- och choklad moussetårtor













Svartvinbärs- och chokladmousse tårta åt jag i vår stödgrupp för föräldrar till allergiska barn första gången och det var verkligen gott! Dethär är dock ingenting för allergiker, men ibland måste ju mammor också få mumsa på något gott. ;-) Receptet fick jag av Annas mamma som hade hittat det i en tidning (troligen Kotiliesi?) och lite modifierat receptet, och inte följde jag det helt heller, så min version finns nedan.

Dekoratioskanten gör man genom att spritsa choklad på bakplåtspapper, som är lika bred som kakan är hög och lika lång som kakans omkrets (och lite til). När chokladen har stelnat lite så att den inte mer rinner lyfter man fast den runt kakan och låter stelna helt i kylskåpet.

Receptet för bottnet:
4 ägg
1 1/4 dl socker
vispas länge
torra ingredienserna blandas ihop och tillsätts sedan resten av smeten:
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1/2 dl kakaopulver
1/2 tsk bakpulver

smeten gräddas på en ungsplåt i 225 grader ca 7-10 min. Från plåten kan man skära ut två bottnar i 22-24 cm diameter. Detta gör man för att bottnet krymper lite när det svalnar, och gräddar man bottnet i samma löstagbaraform man tänkt bygga upp tårtan i blir det inte tätt.

Chokladmoussen kommer som följande:
smält 200g mörk choklad i
1 dl vispgrädde och låt svalna, sväng sedan ner det i 
2 dl creme fraiche som vispats med 
1/2 dl florsocker
häll ver kakan och ställ svalt och svalna

Svartvinbärsmousse:
200(-300g) svartavinbär och
1 dl vatten kokas i 10 min och körs sedan jämn med stavmixer.
2 gelatinblad blandas i och sedan låter man den svalna lite.
100g färskost
1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
1/2 dl florsocker
vispas och blandas sedan med svartvinbärsmoset. Blandningen hälls på chokladmoussen i formen.

Utanpå kan man sedan göra en svartvinbärsgele med 3dl stark svartvinbärssaft och 3 gelatinblad.

Ofta är moussetårtor enkla att göra, men denna tycker jag krävde koncentraion och tid då man behövde flera omgånger av väntan när de olika lagren skulle svalna.

Tyvärr hörde det till bestälningen att göra gluten- och äggfria muffins också, men det hade jag lyckats radera ur minnet... Harmar otroligt då allergibakverk också ingår i min repertoar, speciellt här hade jag kunnat göra ett annat botten till den andra kakan utan vetemjöl och ägg. Skärpning till nästa gång!

2 kommentarer:

  1. De här är verkligen stiliga!!!! Kanten jättefin, och du har fått ytan jämn och fin. Ja-a, jag borde också komma ihåg att man får ha tålamod när man gör såna här, för har haft lite problem med att få ytan lyckad...

    SvaraRadera
  2. Ska prova att göra denna ikväll :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...