söndag 18 januari 2009

Muminkaka till Flickan
























Muminkakan var ganska stor, gjord på 6 ägg. Bilden är målad på marsipan med patafärger, annars är kakan täckt med vispgrädde som jag försökte stabilisera med vaniljkrämspulver. Smaken avhelt ok, men grädden blev ännu gulare, och inte blev det ju lika snyggt som att spritsa med flora visp...

Fyllningarna har jag tagit direkt från Toves blogg, tyckte de passade bra till vårt vintriga kalas. Flickan bjöd dessutom på muffins med geishafyllning och vispgrädde, som även de var dekorerade med snöflingor, men de blev inte en enda bra bild på dem.

Äppelkvarg:

200 g äppelkanelkvarg
2 dl vispad grädde
0,5 dl äppelsylt
2 gelatinblad

Mandelgrädde:

 2 dl vispadgrädde
200 g creme fraiche
150 g riven mandelmassa


4 kommentarer:

  1. De här bilderna har jag väntat på hela veckan :D. Fina kakor allihopa, och muminbilden jättefint gjort, skoj med lite annorlunda färger & motiv på den.

    SvaraRadera
  2. Very nice!
    Jag fattar inte hur du gör för att måla bilderna...målar du helt på fri hand? Det skulle jag aldrig klara av...tack gode gud för stämplarna, de är min räddning i kortpysselträsket.

    SvaraRadera
  3. Jag printar nog ut bilden från internet, ritar av på smörpapper och sen ritar/trycker jag konturerna på marsipanen. Därefter börjar jag måla, pastafärger är som tjocka livsmedelsfärger och dom späder man ut med sprit (som avdunstar) då bir det jämt o fint (hoppas man). :-) Med riktigt tunn pensel (nr 00) eller livsmedelstusch målar jag till sist konturerna.

    SvaraRadera
  4. Det förklarar en hel del.....Började fundera om du var en hejare på att rita men kunde inte för mitt liv komma på du hade "teckning" i gymnasiet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...