fredag 17 oktober 2008

Mumin tackkaka





















Här har vi favorit i repris, päronmousse&mintchoklad. Denhär kakan bakade jag som tack för en fin utedräkt flickan fick ärva av en arbetskamrats barnbarn. Eftersom också danska barn lär gilla mumin övade jag igen att måla, denna gång var bilden lite väl liten för målning, men spritsningen lyckades ganska bra. Målningen är gjord på marsipan, liksom också blommorna. Under marsipanen la jag denna gång lite sockerkräm så den inte skulle svettas som smurfen.

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag har länkat till dig på våran hemsida, www.dittrim.se, under uppbyggnad, skicka en kommentar i min blogg om det inte är okej. Älskar din sida och hoppas att de som läser min blogg oxå vill ta del av den!

    SvaraRadera
  2. Jag har hittat så många roliga bloggar nu=) Och gillar dina tårtor så mkt=)
    Jag hade grädden i kylskåpet i högst ett par timmar, beror det på de tro? Jag har aldrig gjort så förr, trodde det räckte med att den va hyffsat kall=/ Fick vispa jättelänge och sen blev det som när man har vispat grädde för länge..... Jag hade 100 g choklad på 2-3 dl grädde vad tror du om det?

    SvaraRadera
  3. Det låter som rätt mängd, använder själv 150 g choklad till 3 dl (ca 24 cm form) och justerar uppåt eller neråt beroende på tårtans storlek. Tror nog det inte var tillräckligt kallt, har hört att 6h skulle va bra eller över natten, har själv alltid över natten men också ibland i frysen för att påskynda om det är bråttom.
    jaa... det finns en massa fina bloggar, har du kollat mina finska länkar, där finns ju fina tårtor fast du inte skulle förstå språket!? ;-)

    SvaraRadera
  4. Okej, ja det blev lite i sista minuten! Ska prova igen=)50g/dl borde jag kunna lägga på minnet oxå så det verkligen blir rätt nästa gång! Ja jag har tittat lite grann, men som du skrev så förstår jag ju inte mycket, hehe=)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...