tisdag 24 februari 2009

Bulladeg

Och medan jag nu va i farten med min jäst-test så beslöt jag mig att baka örfilar också. Tyvärr så frös jag ner och åt upp dem för fort, men jag har fotat en del av de 162 fastlagsbullar jag gjorde i skolan idag, inte ensam. ;-) Dethär är ca 1/4 av satsen.



























Basrecept på bulladeg alltså:

5 dl havremjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2 dl socker
1 msk kardemumma
ca 13 dl vetemjöl
200 g margarin eller smör.

225 grader i 10-15 minuter.

Och jag skäms... jag har gått och grubblat på hur man gör äggfria bullar i nästan ett år, eftersom Antons mamma sa att hon gör sådana, man bara lämnar bort ägget... Nu insåg jag ju att det inte ingår ägg i bulladegsrecept när jag stod och läste receptet!... Färg fick bullarna utan pensling, men man kan ju pensla vatten/mjölk så blir det mer.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...