tisdag 24 februari 2009

Bröd




















Har länge sagt att jag inte kan jobba med jäst, men här är motargumentet. Två sådanahär blev det på ett basrecept som jag skriver in för kommande bruk. (använder alltså bloggen som en receptsamling för mig själv, att samla på papperslappar eller skriva in i recepthäften fungerar inte för mig...)

5 dl havremjölk
1 ps torrjäst
1 tsk salt
1 msk socker
5 dl jästbrödsmjöl
5 dl vetemjöl (ca)

Blandade jästen och sockret i den varma mjölken, kollade att det började bubbla. (lärde jag mig då jag såg senaste avsnittet av Rachel Allan bakes! ett intressant och mångsidigt bakprogram på viisi/voice på torsdagar!). Därefter tillsatte jag mjölet och saltblandningen i lämpliga mängder medan Kitchen Aiden gjorde jobbet. 200 grader i 30 min. Dessutom täckte jag skålen med plastfolie under jäsningen (lär ska hindra drag?) som hon gjorde.


2 kommentarer:

  1. Ser lyckat och gott ut :) Och visst var det ett bra program, såg också på det i torsdags :) Ja, och havremjölk passar säkert bra i bröd, det har jag inte tänkt på förut.

    SvaraRadera
  2. havre flingor i, istället för en del av mjölet blir bättre, och helt utan jästbrödsmjöl

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...